Navadni regrat (Taraxacum officinale) je po vsem svetu razširjena zelnata trajnica in ena prvih divjih spomladanskih rastlin, ki se v večjih količinah znajde na naših krožnikih. Sezona nabiranja regrata se začne že marca, ko regrat požene mlade in nežne liste, ki so mehkejši ter vsebujejo manj grenčin, in so zato v solatah še posebej priljubljeni.

Čas nabiranja in uporaba

V kulinariki uporabljamo regratove liste in cvetove, mlete pražene korenine pa se uporabljajo kot kavni nadomestek. Uživanju cvetnih stebel se raje izognimo, saj le-ta vsebujejo večje količine grenkega glikozida taraksacina, ki v večjih odmerkih povzroča slabost, drisko in bruhanje.

Mlade liste, ki jih nabiramo vse do cvetenja, največkrat uporabljamo v solatah, vendar se izjemno dobro obnesejo tudi v juhah ali kuhani na pari, kot priloga. Za kuhanje so primerni tudi nekoliko starejši listi, ki postanejo trši in zato manj primerni za solate. Listi vsebujejo izjemno visoke količine vitamina K ter predstopnje vitamina A, pa tudi visok delež vitaminov C, B2 in B6. Od mineralov so v regratu v največjih količinah zastopani kalcij, železo in mangan.

Cvetove nabiramo od sredine aprila pa do konca cvetenja. Uporabljajo se predvsem za izdelavo regratovega vina in regratovega sirupa, mlade cvetne poganjke pa lahko vlagamo podobno kot kapre.

Preglednica: Okvirna hranilna vrednost v 100 g svežih regratovih listov

  Hranilna vrednost v 100 g regrata %PDV*
Energijska vrednost (kcal/kJ) 34,4/156,5 2 %
Skupne maščobe (g) 0 0 %
-          Nasičene maščobe (g) 0 0 %
Ogljikovi hidrati (g) 4,9 2 %
-          Sladkorji (g) 2,2 3 %
Beljakovine (g) 2,9  6 %
Prehranske vlaknine (g) 2,8 9 %
Vitamini in minerali    
Vitamin A (µg) 1200 150%
Vitamin C (mg) 35 44 %
Vitamin K (µg) 778 1037 %
Riboflavin-B2 (mg) 0,3 21 %
Vitamin B6 (mg) 0,3 42 %
Kalcij (mg) 187 23 %
Železo (mg) 3,1 22 %
Mangan (mg) 0,3 15 %

 *Opomba: %PDV: Za energijsko vrednost in makrohranila kot delež priporočenega vnosa (%PV) za povprečno odraslo osebo (8 400 kJ/2 000 kcal); za vitamine in minerale kot delež priporočenega dnevnega vnos (%PDV) za odrasle - upoštevajoč Prilogo XIII Uredbe (EU) 1169/2011. Za prehranske vlaknine kot delež običajno priporočenega vnosa za odrasle (30g). Vir: Različne podatkovne baze o prehranski sestavi živil.

Koristni učinki

Listi in korenine regrata se že tradicionalno uporabljajo predvsem kot diuretik in sredstvo za pospeševanje prebave. Pospešuje namreč izločanje urina, zaradi vsebovanih grenčin pa pospešuje delovanje jeter in žolčnika, kar pomeni, da blagodejno vpliva na prebavne težave. Uporablja se tudi ob izgubi teka. Zaradi visoke vsebnosti inulina ga priporočajo sladkornim bolnikom. Najpogosteje se uporablja poparek, ki ga pripravimo tako, da eno žličko posušene rastline (listi, korenina, ali oboje) prelijemo s skodelico vrele vode.

Viri in dodatna literatura

  • Koh, Y. J., Cha, D. S., Ko, J. S., Park, H. J., & Choi, H. D. (2010). Anti-inflammatory effect of Taraxacum officinale leaves on lipopolysaccharide-induced inflammatory responses in RAW 264.7 cells. Journal of medicinal food, 13(4), 870-878.
  • Jeon, H. J., Kang, H. J., Jung, H. J., Kang, Y. S., Lim, C. J., Kim, Y. M., & Park, E. H. (2008). Anti-inflammatory activity of Taraxacum officinale. Journal of ethnopharmacology, 115(1), 82-88.
  •  Choi, U. K., Lee, O. H., Yim, J. H., Cho, C. W., Rhee, Y. K., Lim, S. I., & Kim, Y. C. (2010). Hypolipidemic and antioxidant effects of dandelion (Taraxacum officinale) root and leaf on cholesterol-fed rabbits. International journal of molecular sciences, 11(1), 67-78.
  •  Sigstedt, S. C., Hooten, C. J., Callewaert, M. C., Jenkins, A. R., Romero, A. E., Pullin, M. J., ... & Steelant, W. F. (2008). Evaluation of aqueous extracts of Taraxacum officinale on growth and invasion of breast and prostate cancer cells. International journal of oncology, 32(5), 1085-1090.
  •  Sweeney, B., Vora, M., Ulbricht, C., & Basch, E. (2005). Evidence-based systematic review of dandelion (Taraxacum officinale) by natural standard research collaboration. Journal of herbal pharmacotherapy, 5(1), 79-93.
  • OPKP – Odprta platforma za klinično prehrano (IJS). URL: http://www.opkp.si