Če ste med karanteno ostali doma s šoloobveznimi otroki, se v teh dneh najbrž srečujete s pomanjkanjem časa, tudi za pripravo obrokov. Z nekaj triki lahko v pripravo obrokov vključimo tudi otroke in jih naučimo osnov kuhanja, hkrati s posredovanjem znanja in veščin številnih šolskih predmetov, pri tem pa pripravimo okusen in zdrav obrok za celo družino.  

Zakaj kuhati?

Sposobnost uporabe matematičnih in naravoslovnih konceptov v vsakodnevnih situacijah omaga otrokom razvijati samozavest.

Učenje branja recepta in priprave hrane zajema številne ključne predmete, na primer slovenščino (lahko pa tudi angleščino ali katerikoli drugi tuj jezik), z branjem in razumevanjem zapisanega. Sposobnost tehtanja in merjenja sestavin temelji na matematičnih konceptih volumna in mase, kar predstavlja veščine raziskovanja in reševanja problemov, ki so zelo pomembne v znanosti. Učenje otrok kuhanja in osredotočenje na pripravo zdrave hrane tako vključuje pridobivanje znanja omenjenih predmetov in povečuje priložnosti za raznoliko in zabavno učenje, hkrati pa otrokom pomaga razviti tudi motivacijo in komunikacijske veščine.

Študija, ki je bila narejena na vzorcu osemnajstih razredov četrtošolcev, je v pouk matematike in naravoslovja vključila uporabo praktičnih dejavnosti, povezanih s kuhanjem in hrano. Otroci so izboljšali svoje prehransko znanje, v primerjavi z otroki v 16 kontrolnih razredih, ki niso bili deležni integriranega pouka, občutno izboljšalo tudi njihovo znanje iz naravoslovja in matematike. Pregled intervencij v povezavi z izboljšanjem prehranskih navad med učenci je pokazal, da so praktične učne dejavnosti, kot so kuhanje, priprava hrane in vrtnarjenje v šolah daleč najuspešnjejši način za izboljšanje prehranskega znanja in prehranskih vzorcev. Razlike so bile najočitnejše pri pogostejšem uživanju sadja in zelenjave ter zmanjšanem vnosu sladkorja in skupne zaužite energije. 

Le majhen delež staršev in otrok dnevno zaužije dovolj svežega sadja in zelenjave. Večji del prehrane naših otrok in mladostnikov je sestavljen iz visoko predelanih in energijsko bogatih živil, z nizko vsebnostjo koristnih snovi. Vključevanje otrok v kuharske aktivnosti lahko že v zgodnjem otroštvu izoblikuje bolj zdrave prehranske vzorce. Študije so pokazale, da otroci, ki skupaj s starši sodelujejo pri kuhanju, med obrokom pojedo občutno več zelenjave in so že zelo zgodaj motivirani za zdrav način prehranjevanja. Pozitiven vpliv imajo celo kuharske oddaje, kjer pripravljajo zdravo hrano. Nedavna študija z več kot sto 10 do 12-letniki je pokazala, da so otroci po gledanju takšne oddaje dvakrat bolj verjetno izbrali bolj zdrave obroke. 

Kuhanje je lahko tudi izziv

Otroci so vedno pogosteje mnenja, da ne marajo matematike, tudi dosežki in udejstvovanje pri matematiki v svetovnem merilu upadajo. Zato je pomembno najti nove načine, kako vzbuditi zanimanje otrok na tem področju in na inovativne načine zaposliti sicer vedoželjne otroške možgane.

Kuhanje je eden izmed uporabnih načinov, kako otroku predstaviti praktičen pomen abstraktnih pojmov, s katerimi se srečujejo pri pouku matemtike, fizike in kemije. Pokažite jim, kako lahko primerjamo, merimo in razvrščamo živila po velikosti z uporabo metričnih enot, kot so masa (teža), dolžina, površina in prostornina. Osnovne matematične spretnosti so namreč ključne za natančno oceno velikosti obrokov hrane, upoštevanje receptov in razumevanje oznak na živlih. Ta neposredna povezava med kuhanjem, prehrano in matematiko v sebi skriva nezanemarljiv potencial za izboljšanje učenja na obeh predmetnih področjih.

Če želite še dodatno izzvati matematične sposobnosti svojih otrok, poskusite omejiti uporabljene pripomočke za kuhanje, tako da je potrebnega več računanja. Ko na primer recept zahteva eno skodelico (250 ml) mleka, uporabite za mero ¼ skodelice (62,5 ml), otroci naj določijo oz. preračunajo, koliko skodelic morajo dodati. Ali pa uporabite druge vrste kuhinjskih pripomočkov, kot je merilni vrč, da na primer preizkusite, koliko tekočine iz 250 ml skodelic spravimo v litrskih vrč in obratno.

Kuhanje ponuja tudi priložnost, da z otrokom razpravljamo o pomembnih prehranskih temah. Otroci lažje razumejo, katera živila so zdrava in težje prepoznajo tista, ki so nezdrava in zakaj. Tako jim lahko postopoma pojasnimo, zakaj so nekatera živila nezdrava, četudi so zelo okusna in zakaj je pomembno, da jih uživamo le ob redkih priložnostih.

Poskusite še razvrstiti sestavine recepta v osnovne skupine živil (npr. zelenjava, stročnice itd.), preden začnete kuhati. Ali pa poskusite oceniti število serviranj po skupinah živil, ki ste jih dodali, medtem ko sledite receptu. 

Umetnost prehranjevanja - lep izgled in dober okus

Serviranje zdrave hrane na zabaven in ustvarjalen način pomaga otrokom, da raje posežejo po bolj zdravih živilih. Mednarodna raziskava s 433 otroki iz 14 držav je pokazala, da zanimive kreacije, ustvarjene z zelenjavo in sadjem, občutno povečajo otrokovo željo po tovrstni hrani. Uporaba umetelno postrežene hrane za povečanje obsega uživanja zdrave prehrane je obetaven način za pomoč izbirčnim jedcem, ki sicer zavračajo zelenjavo in sadje.

Na lovu za idejami si pomagajmo s spletom, saj imamo danes na voljo ogromno virov, s katerimi lahko zdravo kuhanje postane hitro, enostavno in poceni.

Dodatne dejavnosti na področju priprave hrane in merjenja za osnovnošolce lahko poiščite na spletni strani ameriškega projekta FOODMASTER.

 

Povzeto po članku: https://theconversation.com/maths-reading-and-better-nutrition-all-the-reasons-to-cook-with-your-kids-135813